Sök:

Sökresultat:

26 Uppsatser om Ogiltig frćnvaro - Sida 1 av 2

Snubbla inte i skoltrappan : En studie om ogiltig skolfrÄnvaro

Syftet med studien Àr att beskriva hur involverad skolpersonal och samverkande socialsekreterare arbetar för att kartlÀgga och motverka elevers ogiltiga frÄnvaro. Genom att undersöka personalens upplevelse av orsaker till ogiltig frÄnvaro, hur de upplever att de arbetar med ogiltig frÄnvaro och hur de tillsammans arbetar för att motverka ogiltig frÄnvaro. Den aktuella publicerade forskning som anvÀnts Àr bÄde internationell och nationell. Styrdokument, lagtext, allmÀnna rÄd samt forskning av Skolverket och Socialstyrelsen har Àven beaktats. Det teorietiska perspektiv som ligger till grund för analys Àr inklusion och exklusion.

Hemmasittande ungdomar och betydelsen av resurser : En studie om sambandet mellan ogiltig skolfrÄnvaro, psykologiska, emotionella och sociala resurser.

Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan ogiltig skolfrÄnvaro och grad av psykologiska, emotionella och sociala resurser. Vi undersökte bÄde hemmasittande ungdomar (N = 13) och normalpopulation (N = 235) i tvÄ delstudier med en enkÀtbaserad tvÀrsnittsdesign. Resultatet visade att hemmasittande ungdomar upplevde mycket lÄg grad av psykologiska resurser. Resultaten visade Àven att graden av ogiltig skolfrÄnvaro hÀngde samman med graden av psykologiska resurser. Ogiltig skolfrÄnvaro hÀngde Àven till viss del samman med sociala och emotionella resurser.

Att frÀmja skolnÀrvaro : Elever- och förÀldrars upplevelser av skolans arbete med skolfrÄnvaro

UtifrÄn OECDs analys av PISA (2012) Àr svenska elever bÀst i Norden pÄ att skolka.Syftet med min studie Àr att belysa hur elever och förÀldrar i en Ärskurs 6 upplever skolans arbete med att frÀmja skolnÀrvaro och identifiera faktorer som kan frÀmja skolors arbete med elevers nÀrvaro. Mina frÄgestÀllningar Àr följande.Hur upplever förÀldrar och elever skolans rutiner vid ogiltig frÄnvaro?Hur anser förÀldrar och elever att rutinerna fungerar?Vad motiverar eleverna att gÄ till skolan?Vad tror eleverna Àr orsaker till skolk?Vad anser eleverna att skolan kan göra för att öka skolnÀrvaron?För att fÄ svar pÄ frÄgorna valde jag att intervjua 5 elever i Ärskurs 6 och förÀldrarna fick besvara en enkÀt.Resultatet av intervjuerna visade att eleverna tyckte att lektionernas innehÄll och utformning bidrog till huruvida det var roligt att gÄ till skolan eller inte. Eleverna kÀnde till skolans rutiner vid ogiltig frÄnvaro och sen ankomst. Skolan kontaktade elevernas förÀldrar samma dag om eleverna var frÄnvarande utan giltiga skÀl och den sena ankomsten rapporterades in i skolans plattform.

"Dom ser mig som en idiot" : Elevers tankar om ogiltig frÄnvaro och skolsituationen pÄ högstadiet

Syftet med min studie Àr att utreda vilka faktorer som leder till ogiltig frÄnvaro för elever pÄ högstadiet. Jag vill undersöka vilka förÀndringar skolan behöver göra för att möta elevernas behov och vad rollen som specialpedagog innebÀr i detta förÀndringsarbete. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning nÀr det gÀller elevers skolfrÄnvaro, skolans organisation och arbetssÀtt samt elevers sjÀlvkÀnsla och motivation. Till grund för det metodiska arbetet i min studie ligger aktionsforskningen. Med hjÀlp av strukturerade enkÀter, observationer med registreringsschema och halvstrukturerade intervjuer vill jag ta del av elevernas syn pÄ sin skolsituation. Eleverna i min studie efterlyser tydliga lÀrare som kan hÄlla ordning i klassrummet. De vill ha lÀrare som lyssnar pÄ dem och förstÄr att de har svÄrigheter.

Individen bakom ogiltig frÄnvaro. En studie om Ätta elevers erfarenheter kring ogiltig frÄnvaro

Bakgrund: Elever som inte deltar kontinuerligt i undervisningen riskerar att inte nÄ mÄluppfyllelse. Ett dilemma för oss som lÀrare har dÄ varit hur man bemöter de behov som finns hos dessa elever som sÀllan eller aldrig Àr dÀr. Hur kan de motiveras till nÀrvaro i skolan? Vem bÀr yttersta ansvaret?Syfte: Studiens syfte Àr att utifrÄn semistrukturerade intervjuer ta del av Ätta elevers upplevelser kring ogiltig frÄnvaro. Vi vill med stöd av deras upplevelser fÄ erfarenheter och en förstÄelse inför vad ogiltig frÄnvaro innebÀr för dem.

NÀr samspel leder till utveckling och inkludering : Pedagogers och barns tankar om samspel i förskolan

UtifrÄn OECDs analys av PISA (2012) Àr svenska elever bÀst i Norden pÄ att skolka.Syftet med min studie Àr att belysa hur elever och förÀldrar i en Ärskurs 6 upplever skolans arbete med att frÀmja skolnÀrvaro och identifiera faktorer som kan frÀmja skolors arbete med elevers nÀrvaro. Mina frÄgestÀllningar Àr följande.Hur upplever förÀldrar och elever skolans rutiner vid ogiltig frÄnvaro?Hur anser förÀldrar och elever att rutinerna fungerar?Vad motiverar eleverna att gÄ till skolan?Vad tror eleverna Àr orsaker till skolk?Vad anser eleverna att skolan kan göra för att öka skolnÀrvaron?För att fÄ svar pÄ frÄgorna valde jag att intervjua 5 elever i Ärskurs 6 och förÀldrarna fick besvara en enkÀt.Resultatet av intervjuerna visade att eleverna tyckte att lektionernas innehÄll och utformning bidrog till huruvida det var roligt att gÄ till skolan eller inte. Eleverna kÀnde till skolans rutiner vid ogiltig frÄnvaro och sen ankomst. Skolan kontaktade elevernas förÀldrar samma dag om eleverna var frÄnvarande utan giltiga skÀl och den sena ankomsten rapporterades in i skolans plattform.

Skolk, en studie om "korridorvandrare", halvtidsskolkare" och hemmasittare

Syftet med min studie Àr att genom att studera frÄnvarostatistik, betygstatistik, nationella prov Äk 5 och intervju med elever och skolpersonal försöka hitta ett mönster i orsakerna till skolk samt metoder för att motverka skolk..

Elevers ogiltiga frÄnvaro frÄn yrkesförberedande program pÄ gymnasiet

Elevers ogiltiga frÄnvaro frÄn yrkesförberedande program pÄ gymnasiet - Varför skolkar elever?.

Skolk pÄ Gymnasiet : Studiemedel och andra faktorers inverkan pÄ frÄnvaro

SammanfattningJag vill med min studie ta reda pÄ om indraget studiebidrag ger avsedd effekt i form av minskat skolk. Jag vill ocksÄ veta elevernas syn pÄ hur indraget studiebidrag pÄverkar deras skolkande, och, bortsett frÄn studiebidragets inflytande pÄ skolk och nÀrvaro, om det finns andra orsaker i skolan till att elever i vissa situationer vÀljer att inte skolka. UtifrÄn detta syfte har jag formulerat följande frÄgestÀllningar: Har skÀrpningen av tolkningen av CSN,s frÄnvaroregler (CSN 2012), som trÀdde i kraft Ärsskiftet 2011/12, haft avsedd effekt pÄ ogiltig frÄnvaro? Vilken effekt anser eleverna att indraget studiebidrag har pÄ skolk? Vilka faktorer inom skolan gör att skolkande elever vÀljer att inte skolka, och vad motiverar dessa elever till att nÀrvara? Studien bygger pÄ en kvalitativ forskningsansats, med sex intervjuer som grund och ett utdrag ur skolans nÀrvarorapporteringssystem. I resultatet framkom att eleverna skolkar av flera olika orsaker, dÀr trötthet och brist pÄ motivation framtrÀder tydligt.

Snart ett krav frÄn dina elever : Att lÀra ut DJ:ande inom musikundervisningen

Inom dagens musikklimat har DJ:andet och dess uto?vare kommit att ta en allt sto?rre plats. Mycket av den musik som produceras och spelas i offentligheten har ro?tter i denna kultur. Dock sa? lyser den med sin fra?nvaro inom musikundervisningen i skolan.

Flickors attityder till IT, relaterat till utbildningsval

Denna rapport har söker finna vad attityden till IT Àr hos flickor i Äk 9, och huruvida en positiv attityd gör att flickor kÀnner lÀgre motstÄnd till att söka en naturvetenskaplig utbildning pÄ gymnasiet.Relevant litteratur för problemstÀllningen har studerats. I uppsatsen presenteras teorier, Äsikter och tidigare forskning frÄn nÀrliggande Àmnesdiscipliner, sÄsom t ex systemvetenskap och sociologi.SÄvÀl kvantitativ- som kvalitativ vetenskaplig metodik har tillÀmpats i undersökningen.I undersökningen bedömer jag att en god insikt i flickors attityd till IT har erhÄllits. NÄgon generellt giltig slutsats rörande ett samband mellan en positiv IT-attityd och att söka naturvetenskaplig utbildning kan ej dras. Materialet i uppsatsen antyder visserligen svagt att sÄ Àr fallet, men en allmÀn generalisering Àr sÄvÀl felaktig som ogiltig..

LÀrandemiljö : En intervjustudie av lÀrares uppfattningar kring miljöns betydelse för elevers lÀrande i grundskolans tidigare Är

För knappt ett Är sedan fann Norges högsta domstol i ett uppmÀrksammat pleniavgörande att DNB Bank hade ingÄtt ett oskÀligt investeringsavtal med smÄspararen RÞeggen. Domen Àr intressant för svenskt vidkommande i förhÄllande till bÄde oskÀlighetsbedömningen och valet av rÀttsföljd. Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn ett praktiskt perspektiv analysera oskÀlighetsbedömningen och innebörden av ogiltighet enligt 36 § avtalslagen. Det sker genom en utredning av den oskÀlighetsbedömning som leder fram till att ett avtal ogiltigförklaras. Vidare företas en analys av ogiltighetens rÀttsverkningar.

OskÀlighet och ogiltighet : En analys av 36 § avtalslagen utifrÄn fallet RÞeggen

För knappt ett Är sedan fann Norges högsta domstol i ett uppmÀrksammat pleniavgörande att DNB Bank hade ingÄtt ett oskÀligt investeringsavtal med smÄspararen RÞeggen. Domen Àr intressant för svenskt vidkommande i förhÄllande till bÄde oskÀlighetsbedömningen och valet av rÀttsföljd. Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn ett praktiskt perspektiv analysera oskÀlighetsbedömningen och innebörden av ogiltighet enligt 36 § avtalslagen. Det sker genom en utredning av den oskÀlighetsbedömning som leder fram till att ett avtal ogiltigförklaras. Vidare företas en analys av ogiltighetens rÀttsverkningar.

BARRI?RER SOM MEDF?R ATT PERSONER MED MISSBRUK KAN AVST? FR?N ATT S?KA V?RD. En litteratur?versikt

Bakgrund: Missbruk av substanser ?r ett globalt problem och kr?ver insatser fr?n h?lso- och sjukv?rd f?r att b?de hj?lpa personer att ta sig ur ett missbruk och hantera andra symtom eller sjukdomar. Samtidigt ?r det l?ngt ifr?n alla som har missbruk som s?ker v?rd n?r de beh?ver f? hj?lp. Ovilja att s?ka v?rd kan resultera i negativa konsekvenser p? b?de individ- och samh?llsniv?.

SeparationsrÀtt vid ogiltig överlÄtelse : En sakrÀttslig studie ur överlÄtarens perspektiv

Uppsatsen syftar till att utreda möjligheterna för en överlÄtare av lösöre att, genom en ogiltighetstalan, Ästadkomma separationsrÀtt till lösöret i förvÀrvarens konkurs. DÀrtill syftar uppsatsen till att utreda vilka krav som skall vara uppfyllda för att separationsrÀtt skall föreligga. Uppsatsen syftar Àven till att jÀmföra huruvida utfallen borde bli olika beroende pÄ vilken ogiltighetsgrund som har föranlett ogiltighetsförklaringen av köpavtalet.Vidare syftar uppsatsen till att argumentera om huruvida en sÀljare borde ha möjlighet att Ätnjuta separationsrÀtt i ovan nÀmnda situation, genom att vÀga ogiltighetsgrunden mot borgenÀrskollektivets intressen, traditionsprincipens ÀndamÄl samt det faktum att sÀljaren har valt att inte göra ÀganderÀttsförbehÄll. Den tÀnkta mÄlgruppen för uppsatsen Àr juridiskt lÀrda som redan har goda kunskaper inom sakrÀtt och obestÄndsrÀtt..

1 NĂ€sta sida ->